İade Politikası

E-ticaret müşterileri, online alışveriş haklarıyla ilgili olarak artık daha bilinçli. Konuya ilişkin yasal düzenlemeler de bu bilincin artmasına yardımcı oluyor. Örneğin; 2014 yılının Kasım ayında yayımlanan yeni Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği içerisinde bulunan e-ticaret cayma hakkı konusu, bu anlamda müşterilere önemli haklar tanıyor.

E-ticaret cayma hakkı, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun gereğince; müşterilerin, ürünün teslim tarihinden itibaren 14 gün içinde satın almaktan vazgeçerek, ürünü iade etme hakkı olanak tanır. Bu anlamda, e-ticaret cayma hakkı ile müşteriler; herhangi bir sebep göstermeden, satın aldıkları ürünleri iade edebilir ve hangi sebeple olursa olsun, geri iadelerdeki kargo ücretini ödeme sorumluluğu da e-ticaret şirketlerine aittir.

İlgili kanun ve yönetmelik çerçevesinde tüm e-ticaret sitelerinin uymak ve uygulamak zorunda olduğu, kapsamı genişletilmiş e-ticaret cayma hakkı konusunu; bazı önemli başlıklarla sizler için ele aldık…

E-ticaret cayma hakkı süresi

Önceden 7 gün olan e-ticaret cayma hakkı süresi, yeni yönetmelikle birlikte 14 güne çıkarıldı. (Bu süreyi bazı durumlarda artırabiliyor fakat azaltamıyorsunuz.) Yeni yönetmelikte ayrıca, e-ticaret cayma hakkı süresinin ne zaman başlayacağı da ayrıntılı olarak tanımlanıyor. Buna göre; tek bir siparişte birden fazla ürün teslim edilecekse veya birden fazla parçası olan bir ürün sipariş edilmişse, e-ticaret cayma hakkının süresi, ürünün mutlaka müşteriye tesliminden itibaren başlıyor; fakat cayma hakkı bildirilmezse süre uzuyor.

Önceden, müşteriye e-ticaret cayma hakkı bildirilmemişse; bu süre 3 aya dek uzayabiliyordu. Yeni düzenleme ise; e-ticaret sitesinin müşteriye cayma hakkını bildirdiğini ispatlayamadığı durumlarda, cayma süresinin 14 gün artı 1 yıl olarak uygulanmasına olanak tanıyor.

E-ticaret cayma hakkı konusunda detaylı bilgi zorunluluğu

Yeni yönetmelik; e-ticaret sitelerindeki sözleşmelerde, müşterinin cayma bildirisinin nereye ve nasıl yapılacağı, hangi durumlarda kullanılamayacağı gibi detaylara da yer verilmesini zorunlu kılıyor. (Önceki yönetmelikte yalnızca, e-ticaret cayma hakkı ile ilgili özet bilgi vermek yeterli oluyordu.)

Ödemeden önce açıkça yazılması zorunlu olan bilgiler

Müşteri ödeme yapmadan hemen önce, e-ticaret cayma hakkını kullanmaya ve bu hakkın hangi durumlarda kaybedilebileceğine dair yönetmelikteki koşulların, süresinin, iade için taşıyıcı bilgisinin, e-ticaret şirketi bilgilerinin ve varsa kargo dışındaki tüm teslimat masraflarının açıkça tüketiciye bildirilmesi gerekiyor. Son düzenlemeden önce bu bilgiler, ön bilgilendirme formu tıklandığında açılan bir bağlantıda yer alıyordu; fakat artık ödemeden hemen önce açıkça gösterilmesi zorunlu hale getirildi.

Ürün bedelinin iadesi

Ürün bedelinin iadesinde ödeme seçenekleri belirleyici oluyor. Örneğin; kredi kartıyla alışveriş yapılmışsa, hemen bankanın da bilgilendirilmesi gerekiyor. Ayrıca, ürün bedelinin iade süresi olan 14 günlük süre zarfında, müşterinin ödemeyi yaptığı yöntemin aynısı ile ve tek seferde ürün bedelinin iade edilmesi zorunlu tutuluyor.

Kapsama girmeyen girişimler

Finansal hizmetler, şans oyunları, konut kiralama, paket turlar, catering, montaj-bakım ve bakımevi hizmetleriyle ilgili girişimler e-ticaret cayma hakkına dair yönetmeliğin kapsamı dışında kalıyor. Henüz e-ticarete giriş yapmamış fakat girmeye karar vermiş girişimciler, kapsamın dışında kalan işlere bakarak ve tanımlarını dikkatlice okuyarak seçim yapabilir.